سه‌شنبه، دی ۱۷، ۱۳۸۷

هرگز با خودت قهر نکن






به شیوانا خبر دادند که یکی از شاگردان قدیمی‌اش در شهری دور از طریق معرفت دور شده و راه ولگردی را پیشه کرده است. شیوانا چندین هفته سفر کرد تا به شهر آن شاگرد قدیمی رسید. بدون اینکه استراحتی کند مستقیماً سراغ او را گرفت و پس از ساعت‌ها جستجو او را در یک محل نامناسب یافت.



مقابش ایستاد‌؛ سری تکان داد و از او پرسید: تو اینجا چه میکنی دوست قدیمی؟!!


شاگرد لبخند تلخی زد و شانه‌هایش را بالا انداخت و گفت: من لیاقت درس‌های شما را نداشتم استاد! حق من خیلی بدتر از اینهاست! شما این همه راه آمده‌اید تا به من چه بگویید؟


شیوانا تبسمی کرد و گفت: من هنوز هم خودم را استاد تو میدانم. آمده‌ام تا درس امروزت را بدهم و بروم.



شاگردِ مأیوس و ناامید، نگاهش را به چشمان شیوانا دوخت و پرسید: یعنی این همه راه را به خاطر من آمده اید؟!!


شیوانا با اطمینان گفت: البته! لیاقت تو خیلی بیشتر از اینهاست.


درس امروز این است:


هرگز با خودت قهر مکن..

هرگز مگذار دیگران وادارت کنند با خودت قهر کنی.



و هرگز اجازه مده دیگران وادارت کنند خودت، خودت را محکوم کنی.



به محض اینکه خودت با خودت قهر کنی دیگر نسبت به سلامت ذهن و روان و جسم خود بی‌اعتنا می‌شوی و هر نوع بی‌حرمتی به جسم و روح خودت را میپذیری.


همیشه با خودت آشتی باش و همیشه برای جبران خطاها به خودت فرصت بده.


تکرار میکنم: خودت آخرین نفری باش که در این دنیا با خودت قهر میکنی.


درس امروز من همین است.


شیوانا پیشانی شاگردش را بوسید و بلافاصله بدون اینکه استراحتی کند به سمت دهکده‌اش بازگشت. چند هفته بعد به او خبر دادند که شاگرد قدیمی‌اش وارد مدرسه شده و سراغش را میگیرد. شیوانا به استقبالش رفت و او را دید که سالم و سرحال در لباسی تمیز و مرتب مقابلش ایستاده است.

شیوانا تبسمی کرد و او را در آغوش گرفت و آرام در گوشش گفت :اکنون که با خودت آشتی کرده‌ای یاد بگیر که از خودت طرفداری کنی.


به هیچ‌کس اجازه نده تو را با یادآوری گذشته‌ات وادار به سرافکندگی کند .


همیشه از خودت و ذهن و روح و جسم خودت دفاع کن.


هرگز مگذار دیگران وادارت سازند، دفاع از خودت را فراموش کنی و به تو توهین کنند.


خودت اولین نفری باش که در این دنیا از حیثیت خودت دفاع میکنی.



درس امروزت همین است!

3 Comments:

At ۱۲:۲۲ بعدازظهر, Anonymous ناشناس said...

آورا جونم دیر رسیدم
تولد وبلاگت مبارک بووووووس

 
At ۳:۳۷ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس said...

عجب درسی... دم این استاد گرم

 
At ۴:۵۶ بعدازظهر, Blogger ... said...

سلام آورا جان . مرسی از این نوشته. واقعا هم درسته آدم تا خودش رو دوست نداشته باشه و به خودش توجه نکنه نمیتونه تو زندگیش به جایی برسه . میبوسمت . سبز باشی .

 

ارسال یک نظر

<< Home