یکشنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۸۷

در ستایش کامل‌ترین خردادی دنیا

بنا به روایتی عباس کیارستمی سی‌ویکم خرداد یعنی آخرین روز ماه جوزا به دنیا آمده، از این رو باید همة ویژگی‌های 2گانه خردادی‌ها از خوب و بد را یک‌جا در خود داشته باشد. هم‌چنین بنا به روایتی عباس کیارستمی متولد سال اژدهاست(همان نهنگ خودمان) و بر اساس تمامی کتاب‌های سرنوشت‌حدس‌زنی(می‌دانید که ذکر نام طالع‌بینی پیگرد قانونی دارد) یک خردادی متولد سال اژدها خصلت‌هاش 2چندان می‌شود(2×2 چهار چندان).

خرداد، دو پیکر یا همان جوزا با سمبل دوقلوها نشان‌دهندة خواسته‌های متفاوت بشر در یک زمان است. افراد متولد این ماه زنانگی و مردانگی به غایت دارند و مدام در کشاکش این‌دو به دنبال حفظ تعادل‌اند. بعضی از این کتاب‌های سرنوشت‌حدس‌زنی به راحتی می‌گویند متولدین ماه خرداد دو شغل دارند، دو خانه دارند، دو ماشین دارند، در آن واحد به دو چیز علاقه دارند؛ گاهی بیش از دوتا و گاهی اصلا هیچ. در دو جهان شهرة خاص و عام‌اند؛ شهرت از آن جهت که یک خردادی چه بخواهد و چه نخواهد همیشه سر صف قرار می‌گیرد و به‌خاطر اژدهایی بودنش همیشه جلب توجه می‌کند.

ستاره بخت برای یک خردادی اژدهایی سوسو نمی‌زند بلکه مدام درحال انفجار است. با این‌حال به‌خاطر همان خصلت 2گانه، یک خردادی در اوج خوشی به یاد زوزهای غم‌انگیز زندگی خویش می‌افتد و با آنکه بیش از همه لذت زندگی را می‌داند مدام از مرگ حرف می‌زند.

بد نیست بدانید سوفوکل و مرلین مورنو هر دو خردادی بودند. البته هیچ‌کدام کامل‌ترین خردادی محسوب نمی‌شوند برای اینکه کیارستمی یک خردادی اژدهایی‌ست و جاودانگی‌اش را از اژدها بودنش می‌گیرد.



شادمهر راستین( یک خردادی-اژدهایی دیگر!)



برگرفته شده از مجله آدم برفی ها

7 Comments:

At ۶:۵۶ بعدازظهر, Blogger آمیز نقی خان said...

راستی؟
منم خردادی هستم. اینجوری ام؟

 
At ۹:۴۷ بعدازظهر, Blogger آورا said...

نق نقو جان من یه اردیبهشتیه سال اسبم . از من نپرس ;)

 
At ۴:۴۰ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس said...

اونوخت آباني ها چه جورين؟

---------
نويسنده‌ي راستين، روزنامه نگار راستين، سينماگر راستين، معمار راستين، سرنوشت‌حدس‌زن راستين :))

 
At ۹:۰۲ بعدازظهر, Anonymous ناشناس said...

پس به افتخار همه خردادی ها
که دختر بزرگ من"طراوت"
نیز 27 خردادی است
کف مرتب و آرزوی تندرستی

 
At ۷:۴۶ قبل‌ازظهر, Blogger MHMD Moeini said...

انتظارت را سپاس

 
At ۳:۳۸ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس said...

سلام نازنین
مطلبت رو که خوندم به این فکر کردم که دخترم خواهر بزرگم برادر بزرگم خواهر زاده و برادر زاده هام خردادی هستن و هیچکدوم هم از نظر خلق و خو به هم هیچ شباهتی ندارن
اتفاقا" دخترم خلق و خویی داره مثل برادرم که متولد بهمن ماه بود و ...از دنیا رفت... نه اینکه به این چیزها اعتقاد نداشته باشم اما این تفاوت هایی که برات گفتم پس چی می گن؟
خیلی از این چیزها که گفتی در مورد صدف صدق می کنه اما اونها نه

راستی؟ من اسفندی هستم و سال گاو
یعنی چه جور آدمی ام؟
دوست دارم بدونم

راستی دختر تو چرا مطلب می نویسی پینگ نمی کنی؟

با مهر

مینو صابری

 
At ۱۰:۲۸ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس said...

سلام همشهري...چه طوري؟ / ما كه در اين شهر گم شديم ..اميدوارم موفق باشي /

 

ارسال یک نظر

<< Home