شنبه، فروردین ۲۹، ۱۳۸۸

نمیخواهم خوب باشم

" در کودکی به گوشم خواندند که مردم جهان دو گروه هستند: خوب ها و بدها! من هم مانند بیشتر کودکان سعی کردم تا صفات خوبم را نشان دهم و صفات بدم را بپوشانم. به شدت مایل بودم که خود را از همه آن بخشهای وجودم که مورد پذیرش مادر، پدر، خواهر و برادرم نبودند خلاص کنم. بزرگتر که شدم افراد بیشتری با آرا و عقاید دیگری به زندگیم وارد شدند و در ارتباط با آنها متوجه شدم که باید بخشهای بیشتری از خودم را پنهان کنم...پس به این نتیجه رسیدم که بهترین کار این است که جنبه های ناخوشایند وجودم را پنهان کنم تا مورد پسند دیگران باشم و البته این به معنای دروغ گفتن های مصلحتی نیز بود..
آرزو داشتم هیچ گونه کاستی نداشتم تا همه دوستم بدارند. در نتیجه هنگامیکه مسواک نمیزدم ، زیادی شیرینی میخوردم و یا خواهرم را کتک میزدم، دروغ میگفتم. هنگامیکه سه چهار ساله شدم، دیگر حتی متوجه نبودم که دروغ میگویم، چون به خودم هم دروغ میگفتم!
به من میگفتند: "عصبانی نباش، خود خواه نباش، بدجنس نباش، زیاده خواه نباش!" به این ترتیب پیام «نباش» در اعماق وجودم نقش بست. به تدریج به این باور رسیدم که شخص بدی هستم، زیرا گاهی اوقات بدجنس بودم، گاهی خشمگین میشدم و گاهی همه شیرینیها را برای خودم میخواستم.اندک اندک معتقد شدم که برای زندگی در این جهان باید خود را از شر این وسوسه ها خلاص کنم و همین کار را کردم؛ به تدریج چنان این خواهش ها را به اعماق آگاهیم راندم که وجود آنها را به کلی فراموش کردم.
این ویژگیهای "بد" به سایه من بدل شد.
جامعه ما این توهم را گسترش میدهد که همه خوبیهای زندگی فقط از آن افرادی است که هیچ گونه کاستی نداشته باشند، اما کم کم بسیاری از ما متوجه میشویم که کوشش برای بی نقص بودن بهای گزافی در بر دارد.سر مشق قرار دادن "انسان بی نقص"میتواند به تحلیل نیروهای جسمانی،ذهنی، احساسی و معنوی ما منجر شود. مانند افراد خوب زیادی که میشناسیم و از ناراحتیهای گوناگونی در رنجند: اعتیاد، افسردگی، بی خوابی و روابط ناموفق. این افراد هیچ گاه خشمگین نمیشوند، هیچ گاه خود را مقدم نمیشمارند و حتی هیچ گاه برای خود دعا نمیکنند.آنان اینگونه تربیت شده اند که خود را در رتبه آخر قرار دهند، چون آدمهای خوب چنین میکنند. ..."

کتاب نیمه تاریک وجود
نوشته دبی فورد
بخش اول

3 Comments:

At ۶:۰۵ بعدازظهر, Anonymous ناشناس said...

من حتی این سایه سار تقلا را برای خوب جلوه دادن .دوست دارم.شما چطور.امیر

 
At ۱۱:۴۹ قبل‌ازظهر, Anonymous مازیار said...

A 'Good' person is dead in a sense. I liked that you called that fake image an illusion.

 
At ۶:۲۸ قبل‌ازظهر, Anonymous نسیم said...

سلام چه کلمات اشنایی

 

ارسال یک نظر

<< Home